? ??????????????Purple Love Circles? ????? ?? ???Rating: 3.0 (2 Ratings)??0 Grabs Today. 1360 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????Love NYC? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 226 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, June 29, 2009

Perbezaan Pengujian, Pentaksiran, dan Penilaian

Perbezaan dari aspek :

Pengertian :

  • Pengujian
    Proses menentukan perubahan tingkah laku.
  • Pentaksiran
    Proses menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan antara murid.
  • Penilaian
    Proses membuat analisis dengan mentafsir hasil pengukuran.


Tujuan

  • Pengujian
    Menentukan pencapaian murid dalam satu mata pelajaran.
  • Pentaksiran
    Membuat perbandingan pencapaian dan kedudukan antara murid dalam penguasaan pelajaran.
  • Penilaian
    Memberi maklumat mengenai pencapaian murid, objektif pelajaran, kaedah mengajar, dan kurikulum.


Kegunaan

  • Pengujian
    Menempatkan murid dalam kumpulan yang sesuai.
  • Pentaksiran
    Mengelaskan, pensijilan, dan menempatkan murid dalam jurusan yang sesuai untuk penyelidikan.
  • Penilaian
    Membaiki rancangan mengajar, kurikulum, pengesanan punca kelemahan, dan membuat ramalan.


Bentuk

  • Pengujian
    Pemerhatian, ujian, lisan, dan menulis.
  • Pentaksiran
    Ujian bertulis dengan markah dan gred.
  • Penilaian
    Jadual atau gred berdasarkan teknik perangkaan.


Masa

  • Pengujian
    Selepas sesuatu atau beberapa pelajaran.
  • Pentaksiran
    Selepas beberapa pelajaran.
  • Penilaian
    Sebelum, semasa, selepas satu atau beberapa pelajaran.


Proses pelaksanaan

  • Pengujian
    1. Persediaan ujian
    2. Pentadbiran
    3. Pemeriksaan.
  • Pentaksiran
    1. Proses pengujian
    2. Merekod markah atau gred
  • Penilaian
    1. Proses pengukuran
    2. Proses penganalisisan
    3. Proses interprestasi
    4. Melapor
    5. Tindakan

Friday, June 26, 2009

Konsep Pentaksiran, Pengujian, dan Penilaian

Konsep Pentaksiran
  • menurut Moktar Ismail, konsep pentaksiran ialah langkah untuk menentukan sejauh mana seseorang mempunyai sifat tertentu.
  • tahap, status, dan nilai.
  • proses menilai secara kuantitatif.
  • merangkumi skala ordianal dan skala slang.
  • kesimpulan : pentaksiran bertujuan untuk menentukan kedudukan dan pencapaian murid.

Konsep Pengujian

  • cara yang sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku seseorang (murid) dengan menggunakan bahan yang mempunyai kebolehpercayaan.
  • tujuan : mengesan penguasaan kemajuan dan pencapaian murid dalam pelajaran.
  • alat mengukur pencapaian (kognitif - struktur bahasa lisan, psikomotor - perubahan tingkah laku, efektif - pencapaian nilai-nilai)
  • penilaian pencapaian berlaku secara eksplisit (memahami, lisan, menulis)
  • berlaku pada tiga peringkat
  1. persediaan
  2. pelaksanaan
  3. penyemakan

Konsep Penilaian

  • penilaian ialah merupakan proses pengumpulan maklumat atau proses menganalisis yang berlaku selepas pengujian dan penilaian untuk membuat keputusan atau melakukan tindakan yang seterusnya.
  • prosedur ujian
  1. persediaan ujian
  2. pentaksiran ujian
  3. pemeriksaan dan pengukuran
  4. dapatan atau tindakan