? ??????????????Purple Love Circles? ????? ?? ???Rating: 3.0 (2 Ratings)??0 Grabs Today. 1360 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????Love NYC? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 226 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, July 27, 2009

Klasifikasi Ujian

  1. Ujian Rujukan Norma (Sumatif)
  2. Ujian Rujukan Kriteria (Formatif)
  • Ujian Rujukan Norma - membandingkan prestasi seorang individu dengan individu yang lain.
  • Ujian Rujukan Kriteria - menentukan taraf pencapaian seorang individu yang dikehendaki dalam satu bidang kemahiran.

Prinsip-prinsip Ujian :

  1. kesahan - meliputi kesemua tajuk kemahiran, mengukur secara tepat semua perkara yang hendak diukur.
  2. kesahan isi - menguji isi kandungan mata pelajaran.
  3. kesahan gagasan - soalan memiliki nilai-nilai tingkah laku (kognitif, psikomotor, afektif), terdapat soalan yang merujuk kepada hipotesis (kesimpulan awal)
  4. kesahan ramalan - soalan-soalan yang dikemukakan berunsur jangkaan.
  5. keobjektifan - kriteria pemarkahan
  6. kebolehtadbiran - pengendalian ujian (menepati masa ujian, persekitaran ujian yang selesa, dan lain-lain)
  7. kemudahtafsiran - hasil pencapaian calon dapat ditafsiran dengan cara yang boleh memberi maklumat yang jelas mengikut objektif penilaiaannya

Perbezaan Antara Ujian Formatif dan Ujian Sumatif

Ujian Formatif

  • Mengecam pencapaian murid mengikut sesuatu kemahiran
  • Dijalankan secara formal atau tidak formal (teknik kuiz, soal jawab, dan sebagainya)
  • Berlaku dalam jangka masa yang pendek (selepas murid memperlajari sesuatu kemahiran)
  • Dilaksanakan secara berterusan.
  • Tajuk atau soalan yang diuji adalah terhad.
  • Aras kesukaran soalan berubah-ubah.
  • Tatabahasa kurang dipentingkan (teknik soal jawab)
  • Markah yang diperoleh oleh murid adalah umum (lulus ataupun gagal)
  • Contoh : Ujian bulanan

Ujian Sumatif

  • Mengesan pencapaian murid secara keseluruhan (pada akhir pembelajaran kesemua kemahiran)
  • Dijalankan secara formal pada waktu yang telah ditetapkan
  • Tempoh masa adalah panjang iaitu setelah kesemua kemahiran dipelajari oleh murid)
  • Dijalankan untuk proses pensijilan
  • Contoh : UPSR, PMR, SPM,STPM, dan sebagainya.

0 comments: